تاریخ انتشارجمعه ۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۳
کد مطلب : 26048
تحلیلگر بازارهای مالی مطرح کرد:

حفظ منافع و حقوق ذینفعان با اجرای حاکمیت شرکتی

نظارت بر اجرای این دستورالعمل حیاتی است
۰
plusresetminus
یک تحلیلگر بازارهای مالی گفت: حاکمیت شرکتی به عنوان یکی از اصول پذیرفته شده نزد شرکت‌ها به حساب می‌آید که در صورت اجرا و مدیریت مناسب منافع و مزایای تمام ذینفعان فعال اعم از «دولت، سازمان بورس و اوراق بهادار، سازمان امور مالیاتی، سهامداران و...» حفظ خواهد شد.
حفظ منافع و حقوق ذینفعان با اجرای حاکمیت شرکتی
به گزارش صدای بانک از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا) ، میثم علی‌محمدی در رابطه با مزیت اجرای دستورالعمل حاکمیت شرکتی، اظهار کرد: حاکمیت شرکتی مجموع دستورالعمل‌ها و قوانینی هستند که سازمان بورس آن را در راستای تامین منافع شرکت، سهامداران و ناشران وضع کرده است.
وی افزود: از جمله مزایای اجرای دستورالعمل حاکمیت شرکتی می‌توان به اطلاع سهامداران نسبت به عملکرد ناشر، شفافیت سودآوری شرکت، بازگشت اعتماد سرمایه‌گذاران، اقدامات توسعه‌ای شرکت و... اشاره کرد.
این تحلیلگر بازارهای مالی در ادامه گفت: حاکمیت شرکتی به عنوان یکی از اصول پذیرفته شده نزد شرکت‌ها به حساب می‌آید که در صورت اجرا و مدیریت مناسب منافع و مزایای تمام ذینفعان فعال اعم از «دولت، سازمان بورس و اوراق بهادار، سازمان امور مالیاتی، سهامداران و...» حفظ خواهد شد.
علی‌محمدی در ادامه گفت: در حال‌حاضر یکی از نکات مهم در بحث حاکمیت شرکتی نظارت بر نحوه اجرای این دستورالعمل در شرکت‌های پذیرفته شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار است زیرا، بسیاری از شرکت‌ها مفاد این دستورالعمل را به درستی انجام نمی‌دهند.

ایجاد ساختاری منسجم برای نظارت بر اجرای حاکمیت شرکتی
وی در رابطه با اقدامات سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای شفافیت عملکرد ناشران در راستای اجرای این طرح به سنا گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار می‌تواند در راستای انجام درست این دستورالعمل با کمک ناشران ساختار منسجمی را برای این امر در راستای نظارت بر اجرای کامل آن در نظر گیرند تا هر شرکتی که این موضوع را با دقت تمام انجام داد رتبه‌ و امتیازی را کسب کند، با اجرای این موضوع نتیجه مثبتی را در صورت‌های مالی مشاهده خواهیم کرد.
این تحلیلگر بازارهای مالی تصریح کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار با برگزاری جلسات متعدد با انجمن‌ها صنفی می‌تواند اعضای انجمن را نسبت به مزیت دستورالعمل حاکمیت شرکتی آگاه سازد تا آنها نسبت به اجرای این مسئله توسط زیر مجموعه‌های خود حساس‌تر شوند.
علی‌محمدی در ادامه بیان کرد: سازمان بورس باید ناشران را هم با مفاهیم حاکمیت شرکتی، مزایا و نحوه اجرای بندهای آن آشنا و همایش‌های زیادی برای آن برگزار و همچنین شرکت ها را بر اساس اجرای این دستورالعمل دسته بندی و امتیاز ویژه برای شرکت‌ها، قائل شود.

تاثیر مثبت بر شفافیت
این تحلیلگر بازارهای مالی گفت: دستورالعمل حاکمیت شرکتی موضوع بسیار مهمی است و اکثر کشورهای دنیا نیز این دستورالعمل را در بازارهای مالی خود اجرا می‌کنند، چرا که تاثیر مثبتی بر شفافیت صورت‌های مالی و ترازنامه آنان دارد.
وی افزود: هر اندازه این دستورالعمل در کشور دقیق‌تر اجرا شود، طبیعتا ذینفعان مختلفی چون سهامداران، مدیران و کارکنان از منافع آن بهره‌مند شده و در نگاه کلان، تاثیر خود را در سطح اقتصاد کلان خواهد گذاشت.
علی‌محمدی در ادامه با اشاره به این که کلیت موضوع حاکمیت شرکتی بسیار روشن و واضح است، عنوان کرد: به معنای واقعی کلمه، اگر دستورالعمل حاکمیت شرکتی به درستی اجرا شده و صرفا به صورت مکتوب نباشد، شاهد اتفاقات قابل توجه و مثبت در حوزه فعالیت شرکت‌ها خواهیم بود.
شفافیت در صورت‌های مالی
این تحلیلگر بازارهای مالی اظهار داشت: باید همه ابعاد و اجزای این دستورالعمل به صورت یکنواخت اجرا شده و سازمان بورس بتواند نظارت کافی بر آن داشته باشد تا شاهد شفافیت در صورت‌های مالی شرکت‌ها باشیم.
علی‌محمدی در ادامه تصریح کرد: برخی شرکت‌های بورسی که به نوعی شرکت‌های کاملا خصوصی هستند و دستورالعمل حاکمیت شرکتی را رعایت می‌کنند، به صورت واضح شاهد تاثیر مثبت این دستورالعمل بر عملکرد و صورت‌های مالی آنان هستیم و امیدواریم سایر شرکت‌ها هم به سمت اجرای این دستورالعمل پیش روند تا در آینده ای نزدیک شاهد تاثیر مثبت آن بر عملکردشان باشیم.

رسالت سازمان بورس و ارکان آن
وی در پایان با تاکید بر این که رسالت سنگینی بر دوش سازمان بورس و ارکان زیر مجموعه آن است، افزود: سازمان بورس باید ناشران را هم با مفاهیم حاکمیت شرکتی، مزایا و نحوه اجرای بندهای آن آشنا و همایش‌های زیادی برای آن برگزار و همچنین شرکت‌ها را بر اساس اجرای این دستورالعمل دسته‌بندی کرده و امتیاز ویژه برای شرکت‌ها، قائل شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین