تاریخ انتشاريکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۹
کد مطلب : 7333
رییس سازمان غذا و دارو در گفت و گو با " صدای بانک" خبر داد:

تولید سه قلم دارو برای درمان کرونا در کشور

۲
plusresetminus
رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه تاکنون سه قلم دارو در درمان بیماران کرونایی تا حدی اثربخشی داشته اند،‌گفت: این داروها در داخل کشور تولید می شود البته باید توجه داشت که این داروها درمان اختصاصی کرونا نیست چرا که تاکنون داروی قطعی درمان کرونا کشف نشده است.
تولید سه قلم دارو برای درمان کرونا در کشور
شانه ساز  در گفت و گو با خبرنگار " صدای بانک" با اشاره به سه قلم داروی موثر که در درمان بیماران کرونایی کمک کننده است،‌ اظهار کرد: هیدروکسی کلروکین، آزیترومایسین و پردنیزولون سه داروی کمکی در درمان کرونا هستند که از سال ها پیش در کشور تولید می شدند و سایر داروهایی که از اثربخشی آنها در کرونا صحبت به میان آمده است هم توانایی تولید در داخل کشور وجود دارد اما تولید انبوه داروها مشروط به تایید هزینه اثربخشی در کمیته علمی مقابله با کروناست.

وی با اشاره به مطالعات بالینی درباره اثربخشی داروی فاویپیراویر در درمان بیماران کرونایی گفت: تاکنون اثربخشی فاویپیراویر در درمان کرونا در دنیا به اثبات نرسیده و اثربخشی آن در درمان آنفلوانزا تایید شده است اما هم جهت با انجام فاز مطالعات بالینی تولید دارو را آغاز کردیم و برای تولید انبوه در انتظار تایید اثربخشی و نتیاج مطالعات بالینی هستیم.

جنجال بر سر داروهای فاویپراویر در درمان کرونا
رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به انتشار برخی اخبار درباره اثربخشی داروی فاویپراویر در درمان کرونا اظهار کرد: در فضای مجازی موضوعاتی درباره اثربخشی این دارو مطرح شد که به دنبال آن باورهای نادرستی را در بیماران ایجاد کرد و حتی شاهد فروش دارو در بازار سیاه بودیم  اما مردم بدانند که  داروهایی که در بازار سیاه به فروش می فرسند تقلبی و بدون اصلت هستند و می توانند سلامت بیماران را به خطر بیندازند.

شانه‌ساز در پاسخ به سوالی درباره واردات ۲۰ هزار داروی فاویپراویر به کشور و برخی اظهار نظرها درباره گم شدن ۵ هزار عدد قرص گفت: این اخبار درست نیست،‌ محموله حاوی ۲۰ هزار عدد قرص فاویپیراویر وارد کشور شد که در بار نخست ما ۱۵ هزارعدد قرص تحویل گرفتیم به دلیل اینکه فاصله ای در تحویل ۵ هزار عدد قرص رخ داد،‌ برخی این تاخیر در فاصله دریافت را به گم شدن داروها تعبیر کردند.

فاز مطالعاتی فاویپراویر ایرانی
او افزود: همه ۲۰ هزار عدد فاویپراویر در فرآیند مطالعات بالینی در بیمارستان هایی مثل  مسیح دانشوری، حضرت امام خمینی (ره) و بقیه‌الله در تهران و ۶ دانشگاه علوم پزشکی در سایر استان ها ادامه دارد و اکنون از داروی فاویپراویر ایرانی در مطالعات بالینی استفاده می کنیم.

شانه ساز با بیان اینکه امکان توزیع فاویپراویر در همه بیمارستان‌های کشور وجود ندارد، گفت: مطالعات بالینی در چند مرکز درمانی انجام می شود و یک مرجع بی طرف که سودی از موضوع نمی برد و تعارض منافع وجود ندارد بر مطالعات بالینی نظارت می کند تا نتایج نهایی با مطالعات آماری دقیق اعلام شود.

شانه‌ساز با بیان اینکه داروهای درمان کرونا را دیگر به کشور وارد نمی کنیم، گفت: اکنون با توجه به تولید داروها در داخل کشور دیگر نیازی به واردات نداریم و محموله هایی که وارد می شوند، مربوط به ثبت سفارش های بهمن و اسفند ماه  بوده و همه اینها نشان از ظرفیت بالای صنعت داروسازی ایران است.

ایران دارای تنها خط تولید داروهای ویروسی منطقه
او با بیان اینکه تنها خط تولید داروهای ضد ویروسی تخصصی منطقه در ایران است، گفت: افزون بر این در آینده نزدیک یک خط تولید دیگر پس از اخذ تاییده ها در تولید داروهای کرونایی و ویروسی تخصصی ورود خواهد کرد.
شانه‌ساز با بیان اینکه داروی هیدروکسی کلروکین در پروتکل درمان کرونا مورد استفاده قرار می گیرد، گفت: این دارو در داخل کشور تولید می شود وهیچ نگرانی در زمینه تامین ماده اولیه و دارو نداریم و برنامه ریزی های لازم را برای تامین مواد اولیه انجام داده ایم.
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین