تاریخ انتشاريکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱
کد مطلب : 20361
کارشناس ارشد بازار سرمایه؛

هیچ حبابی در بورس دیده نمی‌شود

تمام فعالان بازار در حمایت از سهم‌هایشان اجماع داشته باشند
۰
plusresetminus
عظیم ثابت گفت: اکنون P/E فوروارد بازار در محدوده قابل قبولی قرار دارد و هیچ حبابی بر خلاف سایر بازارهای موازی در بازار سرمایه دیده نمی‌شود به همین خاطر سهامداران از هرگونه اقدام هیجانی بپرهیزند.
هیچ حبابی در بورس دیده نمی‌شود
به گزارش صدای بانک از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، عظیم ثابت، کارشناس ارشد بازار سرمایه طی مصاحبه ای در رابطه با وضعیت فعلی بازار سهام در مقایسه با سال ۱۴۰۱، اظهار کرد: مختصات بازار سرمایه در سال ۹۹ قابل مقایسه با حال نیست، زیرا رشدی که بازار تا اواسط مرداد همان سال تجربه کرد از سال ۹۷ نشات می‌گرفت و با اوج گیری کرونا از اواخر سال ۹۸ و کاهش نرخ بهره بین بانکی، اشخاص زیادی به سمت این بازار حرکت کردند.
او افزود: سال ۹۹ اکثر نسبت‌های سرمایه‌گذاری همچون P/E با رشد غیر معقولی مواجه شدند، بسیاری از سهامداران تازه وارد به صورت مستقیم وارد بازار شدند، دخالت‌های دستوری برخی سیاستمداران نیز از جمله مسائل اثرگذار در ریزش‌های شارپی بازار سرمایه در سال مذکور بود.
این کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: ارزش دلاری سهم‌ها اکنون قابل مقایسه با سال ۱۳۹۹ نیست، براساس بررسی‌های صورت گرفته در حال حاضر ارزش روز برخی شرکت‌ها از ارزش ذاتی سهم‌هایشان پایین‌تر است.
ثابت گفت: طی دوسال اخیر پس از ریزش بازار سهام ابزارها و نهادهای مالی به منظور سرمایه‌گذاری غیرمسقیم افزایش یافتند به نحوی که در حوزه ابزارها می‌توان به صندوق‌های تضمین اصل سرمایه، اهرمی و ... اشاره کرد.
او بیان کرد: اکنون P/E فوروارد بازار در محدوده قابل قبولی قرار دارد و هیچ حبابی بر خلاف سایر بازارهای موازی در بازار سرمایه دیده نمی‌شود به همین خاطر سهامداران از هرگونه اقدام هیجانی بپرهیزند.
این کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: تمام ارکان بازار سرمایه می‌بایست یک اجماع کلی در راستای حمایت از سهم‌هایشان داشته باشند زیرا طی چند روز اخیر قیمت بسیاری از سهم‌ها کاهش یافته و اکنون به سبب ارزندگی سهم‌ها زمان مناسبی برای سرمایه‌گذاری در راستای کسب بازدهی است.
ثابت تصریح کرد: صندوق تثبیت و توسعه به تنهایی نمی‌توانند از بازار حمایت کنند بلکه لازم است تمام صندوق‌های بازارگردانی، سهامی و هلدینگ‌های بزرگ روی کار آیند؛ زیرا هیچ نکته نگران‌ کننده‌ای به لحاظ ریسک سیستماتیک و غیرسیستماتیک دیده نمی‌شود.
این کارشناس ارشد بازار سرمایه در پایان گفت: سرمایه‌گذاران از اقدامات هیجانی بپرهیزند زیرا در فصل مجامع به سبب تقسیم سود توسط شرکت‌ها عموما استقبال سهامداران در راستای خرید سهام افزایش می‌یابد و همین امر می‌تواند ارزندگی سهم‌ها را دو چندان کند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین