تاریخ انتشارجمعه ۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۵
کد مطلب : 23433

واکنش مشتریان ایران خودرو به طرح تبدیل تارا دنده‌ای

۰
۱
plusresetminus
طرح تبدیل تارا دنده‌ای اعتراض و تجمع مشتریان ایران خودرو را در این هفته در پی داشت. این طرح اجباری است و مشتریان برای دو خودروی جایگزین باید مابه‌التفاوت ۱۸۵ میلیونی یا ۲۸۵ میلیون تومانی بپردازند. گرچه در ثبت قرارداد به موضوع تبدیل خودرو اشاره شده است، اما اکنون حواله‌داران تارا حاضر نیستند زیر بار تبدیل خودرو بروند.
واکنش مشتریان ایران خودرو به طرح تبدیل تارا دنده‌ای
به گزارش صدای بانک از  تجارت‌نیوز،روز سه‌شنبه، ۹ آبان ۱۴۰۲، تجارت‌نیوز در گزارشی از تجمع مشتریان ایران خودرو در اعتراض به طرح تبدیل تارا دنده‌ دستی خبر داد.
اعتراض حواله‌داران تارا، این است که محصول ثبت‌نامی آن‌ها خودروی تارا دنده دستی وی.۱ بوده که قیمت درب کارخانه آن 394 میلیون و 494 هزار تومان است. اما قیمت کارخانه‌ای تارا 6 دنده دستی و تارا اتوماتیک وی.۴ به ترتیب 580 میلیون و 680 میلیون تومان اعلام شده. حالا پیامک تبدیلی از سوی ایران خودرو برای این مشتریان ارسال شده است که به جای مدل اول، دو خودروی دیگر را تحویل بگیرند. بدین ترتیب حواله‌داران تارا برای اینکه صاحب خودرو شوند باید ۱۸۵ میلیون یا ۲۸۵ میلیون تومان بیشتر بپردازند.

اعتراض به طرح تبدیل تارا وی.۱
مخاطبان واکنش‌های متفاوتی به انتشار این گزارش داشتند. گروه اول مشتریانی بودند که حالا پول و حواله خود را در خطر می‌بینند. در ادامه به بخشی از نظرات آن‌ها اشاره شده است.
«ایران خودرو باید ماشین ثبت‌شده در سامانه یکپارجه را با قیمت قبلی و در موعد مقرر تحویل مشتریان دهد؛ وگرنه کار به دیوان عدالت اداری کشیده می‌شه.».
«ظلم، بدعهدی و دروغ این‌ها تمامی نداره. ما با حقوق کارمندی ۲۰۰ میلیون از کجا بیاریم؟ مجبوریم انصراف بدیم. لعنت به جهان سوم.».
«قطعا ما متقاضیان از طریق مراجع قضایی و قانونی پیگیری خواهیم کرد. این عملکرد و تصمیم شرکت ایران خودرو تخلف و تقلب در معامله است».
«حداقل خودروی جایگزین با قیمت پایین‌تر بذارید تا مردم این‌قدر تو فشار نیفتند.».
«بازی با نجابت مردم خیانت بزرگی است. خودرو‌های داخلی استاندارد لازم را ندارند.».
«به داد مردم برسید. ایران‌خودرو راهی بذاره ماشین طرح تبدیل که تکمیل وجه شده رو نگیریم. ماشین خودمون رو بگیریم.».
«بعد هشت ماه 200 میلیون اضافه بدیم واسه یه دنده و چراغ؟ نمی‌خوایم همون تارا وی.۱ رو تحویل بدید.».
«معامله و بدعهدی که خودروسازها با مشتریان خودشون دارن می‌کنن با کدام قانون شرعی و اسلامی تطابق داره؟ من خودرو شش‌دنده نمی‌خوام؛ مگه زوره؟ با کلی بدبختی و وام شاید بتونم ۳۹۰ میلیون تومن رو جور کنم. من کارمند از کجا بیارم ۲۰۰ میلیون تومان دیگه روش بذارم؟».
«گناه من مصرف‌کننده چیه که در عرض یک الی دو ماه باید نزدیک ۲۰۰ میلیون تومن پول رایج مملکت رو جور کنم؟ اصلا چجوری می‌شه این پول رو جور کرد؟ شورای رقابت یا وزرات صمت یه راهکار بده که توی این مدت کوتاه اصلا ۵۰ تومن جور کرد ۲۰۰ میلیون پیش‌کش.».
«یعنی یک گیربکس شش‌دنده و چند آپشن پیش‌پاافتاده مثل انتقال شیشه بالا روی درب و کنسول وسط و دوربین دنده عقب باید ۱۸۴ میلیون اختلاف قیمت داشته باشه؟ جالبه که هنوز رینگ‌های آن آلومینیومی نیست و فولادیه!».
«پارسال ما ثبت‌نام کردیم قیمت بود ۲۹۰ میلیون تومان. تابستان امسال 100میلیون تومان بردن بالا. تو این چند ماه دلار تقریبا ثابت بوده و مزد کارگر هم سال به سال افزایش پیدا می‌کنه. در ثانی شرکت داره به شعور مردم توهین می‌کنه. با اضافه کردن یک دنده و یک سانروف تقریبا پول یک پژو پارس طلب داره می‌کنه. قول می‌دم این چهار تا آپشن سر جمع برای خود شرکت شاید پنح میلیون تومان هم هزینه نداشته.».

حق با ایران‌خودرو است؟
به‌رغم اعتراضات گروه اول به طرح تبدیل تارا که اغلب حواله‌داران آن هستند، برخی مخاطبان نیز با اشاره به سابقه ایران‌خودرو و البته ذکر طرح تبدیل در قرارداد اولیه، مشتریان را مقصر چنین روندی جلوه می‌دهند. در ادامه تعدادی از نظرات این گروه آمده است.
«بی‌خود اعتراض دارند. مگه بعد از ۶۰ سال ایران‌خودرو را نمی‌شناسند؟ این ظلم‌ها نصف حق آدمی است که عبرت نمی‌گیره.».
«ایران خودرو بر اساس قرارداد عمل کرده. اعتراض وارد نیست.».
«بیش از 20 ساله که اینا به وعده‌شون سروقت عمل نمی‌کنن. ملتی که هنوزم به اینا اعتماد دارن و ثبت‌نام می‌کنن حق‌شونه.».
«کار درستی کرده شورای رقابت. چون همین مردم هم ماشین می‌خرن و می‌خوان یک‌شبه پول‌دار بشن. همون‌طور که ۲۰۰ میلیون وام گرفتن راحت نیست، می‌خوان همون ماشین رو در بازار آزاد با قیمت گزاف به مردم نیازمند بفروشند و خودشون سود ببرند واین کار درست نیست. بهتره انصراف بدند.».
بررسی قراردادها نشان می‌دهد مشتریان ایران خودرو در زمان ثبت‌نام، قراردادی را امضا کرده‌اند که یکی از بندهای آن به طرح تبدیل تارا اشاره دارد. بر این اساس شاید در صورت شکایت هم مشتریان نتوانند راه به جایی ببرند. اما این نکته را هم نباید فراموش کرد که به‌رغم تبلیغات وزارت صمت مبنی بر افزایش تولید خودرو، مشتریان خودروسازان با چنین مشکلاتی مواجه هستند و آنها نیز با اتکا به ترفندهای مختلف قیمت محصولات خود را بالا می‌برند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

نظرات شما
امیر
برای ثبت شکایات خود از ایران خودرو و پیگیری آن از راه های زیر اقدام کنید:

وزارت صمت https://samt.124.ir/home

شورای رقابت https://www.nicc.gov.ir/2023-01-15-09-08-33.html
آخرین عناوین