تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۳
کد مطلب : 14957
مشاور وزیر جهاد کشاورزی:

از سال۸۳ تا ۹۹روزانه ۵۳۰ هکتار از جنگلها و مراتع کشور کاهش یافت

۰
plusresetminus
مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: طی سال های ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۹ روزانه ۵۳۰ هکتار از بهترین جنگل ها و مراتع کشور با قدمت ۲۵ تا ۵۰ میلیون سال بی مهابا از دست رفته است.
از سال۸۳ تا ۹۹روزانه ۵۳۰ هکتار از جنگلها و مراتع کشور کاهش یافت
به گزارش صدای بانک،  اسکندر زند روز سه شنبه در چهارمین کنگره بین المللی و پنجمین همایش ملی زیست فناوری گیاهان دارویی و قارچ های کوهی در هتل رامسر افزود: براساس بررسی های صورت گرفته از این مقدار ۲۷۰ هکتار جنگل و ۲۶۰ هکتار مرتع بوده است.
جنگل های هیرکانی یکی از منحصر به ‌فردترین جنگل‌ها در دنیاست که همچون نوار سبزی بر شیب‌های شمالی جبال البرز قرار گرفته و سواحل جنوبی دریای خزر را می‌پوشاند، این ناحیه از حوالی آستارا در شمال غرب تا حوالی گرگان در شرق ایران ادامه می‌یابد.
قدمت این جنگل ها بین ۲۵ تا ۵۰ میلیون سال قبل بر می گردد و دارای ۹۰ گونه درختی و ۲۱۱ گونه درختچه ای و هزار و ۵۵۸ گونه علفی و بوته ای است.
زند همچنین گفت: براساس آمار موجود در دنیا ۲۵ درصد گیاهان و ۲۵ درصد جانوران و ۱۰ درصد حشرات در حال نابودی هستند و این وضعیت در ایران وخیم تر است.
مشاور وزیر جهادکشاورزی اظهار داشت: در صورت ادامه یافتن این مهم تا ۱۰ سال آینده همچون گذشته در تخریب تنوع زیستی، شاهد صدمه دیدن زندگی نسل بشر کنونی خواهیم بود.
وی افزود: هنوز واژه تنوع زیستی در کشور جا نیفتاده است، تنوع زیستی کل شبکه حیات را در کره زمین شامل می شود که طی میلیون ها سال تکامل یافته است که حفظ و احیای این مهم لازمه بقای انسان در همه اعصار است.
مشاور وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه امید است در این نشست تخصصی تعریف کامل از تنوع زیستی ارایه شود، گفت: موضوع تنوع زیست محیطی در آیین نامه ها و قوانین باید در نطر گرفته شود و کاهش مشوق های تخریب زیست محیطی و استفاده از دانش بومی نیز بهره گرفت.
زند اضافه کرد : ایران از ۱۱ اقلیم موجود دنیا ۹ اقلیم آن را داراست که کشوری بسیار متنوع است.
مشاور وزیر جهادکشاورزی تنوع گونه گیاهی در کره زمین را هشت میلیون گونه برشمرد و افزود: براساس آخرین برآورد در جهان ۵۰ میلیون گونه تنوع زیستی وجود دارد که از این تعداد گونه ۴۳ هزار گونه در ایران تاکنون شناسایی شده و این تعداد نیز ۱۲ هزار گونه شامل گیاهان و قارچ ها هستند که بخش عمده آنها را گیاهان دارویی تشکیل می دهند.
وی ایران را مهد بسیاری از گونه های گیاهان و جانوران دانست و افزود: ایران یکی از ۳۵ نقاط داغ تنوع زیست محیطی در دنیاست که نیم از گونه های گیاهی و ۴۳ درصد از جانداران را در خود دارد.
زند به کنوانسیون تنوع زیست محیطی در سال ۲۰۱۰ در ژاپن اشاره و تصریح کرد: ۲۱ برنامه برای حفاظت گونه های تنوع زیستی تدوین شد و در زمان حاضر یک میلیون گونه به خطر کشانده شده است.
وی برنامه ریزی برای آینده براساس تئوری تغییر باید الگو حاضر را در ۱۰ سال آینده روند تخریب را متوقف و اکو سیستم ها را احیا کنیم ولی در غیر این صورت وضع وخیمی به ویژه در ایران خواهیم داشت.
مشاور وزیر کشاورزی بر ضرورت کاهش عوامل تهدید، مصرف گرایی، حفظ یکپارچگی کره زمین، احیای ۲۰ درصد از اکوسیستم آسیب دیده، افزایش مناطق حفاظت شده تا ۳۰ درصد و بهره برداری پایدار از طبیعت و افزایش مناطق حفاظت شده در ایران تا ۳۰ درصد تاکید کرد.
وی تصریح کرد: زاگرس با شش میلیون هکتار وسعت از آن ۲ میلیون هکتار زراعت چوب و چهار میلیون آن را دام استفاده می کند و ۴۰ درصد آب کشور را تامین می کند که نیازمند حفاظت جدی آن هستیم و جلوی تخریب جنگل های شمال هم باید گرفته شود.
از مجموع دست کم ۲۰۰ نفر شرکت کننده در این کنگره ۸۰ نفرشان به صورت حضوری و بقیه هم به شیوه برخط حضور دارند و اغلب این شرکت کنندگان از محققان تراز اول داخلی و پژوهشگران از کشورهای فرانسه، آلمان، استرالیا، کانادا، ایتالیا، لهستان؛ هند و چین و روسیه و کشورهای همسایه هستند.
حدود ۲۵۰ مقاله در دبیرخانه این کنگره رسید که حدود ۴۰ مقاله به صورت پوستری و به هم به صورت سخنرانی است و مجموعه مقالات برگزیده برای چاپ به منظور استفاده در مراکز علمی معتبر و بخش های مربوط مورد استفاده قرار می گیرد.
اولین و سومین و چهارمین دوره این کنگره بین المللی در استان زنجان و دومی در گیلان برگزار شد.
منبع: اگزیم نیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین