تاریخ انتشاردوشنبه ۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۳
کد مطلب : 16924

انواع بیمه نامه را بشناسید

۰
plusresetminus
انواع بیمه نامه ها، شامل بیمه نامه های اجتماعی، بازرگانی، مسئولیت و اشخاص، قراردادی است بین بیمه گذاران و شرکت های بیمه گر که خدمات متعددی، با توجه به نیاز های اقشار مختلف جامعه ارائه می کنند. بیمه ها، در انواع مختلف آن همچون، بیمه درمان، تکمیلی، عمر، مسئولیت، حوادث و آتش سوزی، دارای کاربردهای متعدد در زندگی دارندگان آن ها می باشند.
انواع بیمه نامه را بشناسید
به گزارش صدای از مشاوره حقوقی دیتا، بیمه، انواع مختلفی دارد و افراد متقاضی دریافت بیمه، می توانند با توجه به شرایط و نیاز خود، کاربرد بیمه نامه های مختلف را با یکدیگر، مقایسه نموده و سپس، بیمه نامه مد نظر خود را خریداری نمایند. همچنین، لازم به ذکر است که بیمه نامه ها، به چند دسته کلی، تقسیم می شوند که عبارتند از : بیمه نامه های اجتماعی، بازرگانی، مسئولیت و همچنین، اشیا که در ادامه، در رابطه با کاربرد هریک از این بیمه نامه ها، توضیحات مختصری آورده شده است.
 بیمه نامه های اجتماعی :
در این دسته از بیمه، بیمه نامه های اجباری یا همان بیمه های ناشی از قانون، قرار می گیرند که مختص به کارگران، کارمندان و دیگر اقشار جامعه که مشمول دریافت آن، می شوند، بوده و دولت، در جهت حمایت از این اقشار، به موجب قوانین مربوط به کار و رفاه اجتماعی، آن ها را تحت حمایت بیمه نامه های اجتماعی، قرار می دهد.
بیمه نامه های بازرگانی :
 در این دسته از بیمه، بیمه نامه های اختیاری، قرار گرفته است و اشخاص بیمه گذار، می توانند با توجه به کاربرد بیمه و نیاز و خواست شخصی خود، از پوشش های متنوع این نوع از بیمه نامه ها، بهره مند شوند. افراد متقاضی دریافت بیمه نامه های اختیاری، می توانند با پرداخت حق بیمه برای بیمه نامه مد نظر خود، به شرکت های بیمه گر، به راحتی از خدمات بیمه ای، استفاده کنند. این بیمه نامه ها، خود شامل بیمه اشیا، مسئولیت و اشخاص می گردد.
 بیمه نامه های مسئولیت :
در این دسته از بیمه، بیمه نامه هایی قرار می گیرند که با توجه به روابط افراد بیمه گذار، در جامعه، در برابر اشخاص ثالث، خدمات ارائه می کنند. بنابراین، با توجه به اینکه هر شخصی، در قبال زیان و خسارتی که به جان و مال اشخاص دیگر، وارد می کند، مسئول است، این نوع از بیمه نامه ها نیز، پوشش های مناسبی در این خصوص، ارائه داده اند. لازم به ذکر است بیمه نامه های مسئولیت، جزو بیمه های بازرگانی نیز، محسوب می شوند.
 بیمه نامه های اشخاص :
در این درسته از بیمه، بیمه نامه هایی قرار می گیرند که به منظور جبران زیان های وارد شده به بیمه گذاران، بر اثر وقوع حوادثی همچون، از کار افتادگی، پوشش های زیادی را در نظر گرفته اند و با توجه به اینکه انواع مختلفی دارد، خدمات متنوعی را برای پاسخ به نیاز های اقشار مختلف جامعه ارائه می کنند.
بیمه نامه های اشیا :
در این دسته از بیمه نیز، بیمه نامه هایی قرار می گیرند که در آن، شرکت بیمه، در خصوص یک شی ء که می توان، آن را به وجه نقد، تبدیل کرد، متعهد خواهد شد. این بیمه نامه ها، جهت جبران خسارات و زیان های وارد شده به اشیا، غرامت پرداخت می کنند. همچنین، از مزایای بارز این بیمه نامه ها، این است که بیمه گر، تا میزان سقف خسارت وارد شده به بیمه گذاران، متعهد خواهد بود. لازم به ذکر است بیمه نامه های اشیا نیز، از شاخه بیمه نامه های بازرگانی می باشد.
بررسی و کاربرد انواع بیمه نامه ها
در بخش قبل، در رابطه با معرفی انواع بیمه نامه ها، توضیح دادیم و بیان کردیم که به چند دسته تقسیم می شوند. در این قسمت نیز، قصد داریم به بررسی کاربرد انواع بیمه نامه ها، بپردازیم. از این رو، در ادامه در رابطه با بررسی کاربرد انواع بیمه نامه ها، در بازار بیمه ایران، توضیحات لازم آورده شده است.
 بیمه نامه درمان :
بیمه درمان، جهت جبران هزینه های درمانی، در صورت وقوع حادثه و به خطر افتادن سلامتی بیمه گذاران، خدمات و پوشش های بسیاری را ارائه می کند. این بیمه نامه، انواع مختلفی دارد که از جمله آن ها، می توان، به بیمه تامین اجتماعی، بیمه خدمات درمانی و غیره، اشاره نمود.
بیمه نامه اموال :
بیمه اموال، پوشش های متنوعی، در خصوص اموال و دارایی های افراد، ارائه می کند که زیر شاخه های متعددی نیز، دارد. از جمله زیر شاخه های این بیمه نامه نیز، می توان، به بیمه نامه دام و طیور، باربری، نفت و انرژی، پول و مهندسی اشاره کرد.
بیمه نامه تکمیلی :
بیمه تکمیلی درمان، جهت جبران هزینه‌ های درمان انواع بیماری، در نظر گرفته شده است که ‌بخش زیادی، از هزینه ‌های درمان را در طول درمان و یا حتی پس از آن، پرداخت می کند. لازم به ذکر است این بیمه نامه نیز، انواع مختلفی دارد که عبارتند از : بیمه تکمیلی انفرادی، گروهی، خانواده، زایمان و همچنین، بازنشستگی.
بیمه نامه آتش سوزی :
بیمه آتش سوزی، در زمان وقوع یک حادثه آتش سوزی، خسارات و زیان‌ های مالی وارد شده به اموال و دارایی ‌های منقول یا غیر منقول را تا سقف تعهدات خود، جبران می کند. همچنین، لازم به ذکر است که این بیمه، هیچگونه تعهدی نسبت به خسارت های جانی ندارد.
بیمه نامه آسانسور :
بیمه آسانسور، بر اساس مشخصه ها و همچنین، ظرفیت هر آسانسور، جهت جبرات خسارت های جانی و مالی وارد شده از طریق آسانسور، استفاده می‌ شود و پوشش‌ های مختلفی، همانند، فوت، نقص عضو و غیره را نیز، به بیمه گذاران، ارائه می کند.
بیمه نامه مسافرتی :
بیمه مسافرتی، برای جبران هزینه‌ های ناشی از حوادث اتفاقی، در سفر های خارج از کشور، خدمات بسیار زیادی را ارائه می کند. از جمله خسارت‌ هایی را که این بیمه پوشش می دهد، می توان، به کنسل شدن پرواز، هزینه ‌های درمان بیماری در سفر و غیره اشاره کرد.
بیمه نامه زلزله :
بیمه زلزله، در واقع، یکی از زیر مجموعه های بیمه نامه آتش سوزی می باشد و زمانی که بیمه گذاران، از بیمه آتش سوزی استفاده می کنند می توانند، زمان وقوع زلزله که یکی از رخداد های طبیعی می باشد، از خدمات این بیمه نامه برای زلزله بهره مند شوند.
بیمه نامه شخص ثالث :
بیمه شخص ثالث، هزینه ‌های مربوط به درمان، فوت و خسارات مالی را در زمان وقوع تصادفات رانندگی ، جبران می ‌کند. همچنین، لازم به ذکر است این بیمه نامه، جزو بیمه های اجباری می باشد و خرید آن، برای دارندگان وسایل نقلیه ای، الزامی است.
بیمه نامه حوادث :
بیمه حوادث، جهت جبران خسارات وارد شده بر اثر وقوع حوادث زمان کار، ارائه شده است. همچنین، این بیمه نامه انواع مختلفی داشته که عبارتند از : بیمه نامه حوادث انفرادی و  در عین حال، خود از زیر مجموعه بیمه اشخاص نیز می باشد.
بیمه نامه کشتی :
بیمه کشتی یا همان بیمه دریایی، پوشش‌ های کاربردی بسیار زیادی، در خصوص خطر هایی که کشتی‌ ها، انواع شناور ها و همچنین، حمل و نقل دریایی را تهدید می کند، ارائه می دهد. این بیمه نامه، انواع مختلفی دارد که می توان، به بیمه بدنه کانتینتر، اشاره کرد.
بیمه نامه بدنه :
بیمه بدنه خودرو، برای کاهش هزینه های خسارات وارد شده به بدنه خودرو و موتور سیکلت، پوشش های بسیار زیادی را در طرح های مختلف، ارائه کرده؛ لازم به ذکر است، این بیمه نامه، جزو بیمه های اختیاری می باشد که به صورت اینترنتی نیز ارائه می شود.
بیمه نامه مهندسی :
بیمه مهندسی، خسارت های فیزیکی، زمان رخداد حوادث های ناگهانی را جبران نموده و هزینه های مالی آن را پرداخت می کند. بیمه مهندسی، به دو نوع بیمه دوره بهره برداری و احداث تقسیم می شود و لازم به ذکر است این بیمه، زیر مجموعه بیمه اموال می باشد.
بیمه نامه عمر :
بیمه عمر یا همان بیمه آتیه، نوعی سرمایه گذاری بلند مدت، به عنوان پشتیبانی مالی برای آینده بیمه گذاران، می باشد. همچنین، این بیمه نامه، انواع مختلفی دارد که می توان، به بیمه نامه عمر زمانی، تمام عمر، مانده بدهکار و غیره اشاره نمود.
بیمه نامه حمل و نقل کالا :
بیمه حمل و نقل کالا یا همان بیمه باربری، برای جبران خسارت های وارد شده به اموال و همچنین، افراد ثالث، پوشش های متعدی را ارائه می کند. در واقع، به این صورت می توان، از خدمات این بیمه نامه بهره مند شد که اگر در زمان انتقال کالا از مبدا به مقصد، خسارتی به آن وارد شده یا شخص بیمه گذار، متحمل هزینه‌ شود، خسارت از سوی شرکت بیمه گر، پرداخت خواهد شد.
بیمه نامه هواپیما :
بیمه هواپیما، پوشش های بسیاری، در برابر خطرات مرتبط با هواپیما را ارائه می کند و انواع مختلفی دارد که به بیمه بدنه هواپیما، می توان، اشاره کرد. همچنین، لازم به ذکر است این بیمه نامه از زیر مجموعه های بیمه اموال نیز، محسوب می شود.
بیمه نامه دام و طیور :
بیمه دام و طیور، خسارت ها و همچنین، صدمات وارد شده به انواع دام و طیور را پوشش می‌ دهد. خسارت‌ های وارده به انواع دام و طیور، می توانند در مدت زمان بسیار کوتاهی، تمامی سرمایه افراد را از بین ببرند، لذا ثبت نام این بیمه، بسیار ضروری می باشد. همچنین، این بیمه نامه انواع مختلفی دارد که می توان به بیمه نامه شتر مرغ، اسب، ماهیان سر آبی و غیره اشاره نمود.
بیمه نامه وام :
بیمه وام، در واقع بیمه نامه ای است که بانک ‎ها و همچنین، موسسات مالی و اعتباری، با توجه به اینکه از باز پس گرفتن مطالبات خود، در زمان مشخص شده، اطمینانی ندارند، از این پوشش های این بیمه استفاده می کنند و انواع مختلفی دارد که یکی از آن ها، بیمه مرهونات بانکی، می باشد.
 افرادی که تمایل دارند، به صورت غیر حضوری، بیمه نامه مدنظر خود را خریداری نمایند، می توانند از طریق سایت های معتبر فروش آنلاین بیمه ای، اقدام کنند.
ضرورت داشتن انواع بیمه نامه ها
در بخش قبل، به بررسی انواع بیمه نامه ها، پرداختیم؛ در این قسمت نیز، قصد داریم در خصوص اهمیت و همچنین، کاربرد بیمه های مختلف، در زندگی اقشار مختلف جامعه، صحبت کنیم. از این رو، در ادامه در رابطه با ضرورت داشتن انواع بیمه نامه ها، توضیحات لازم آورده شده است.
با توجه به اینکه در جامعه، ریسک های زیادی، زندگی افراد را در شرایط و زمان های مختلف، تهدید می کند. بیمه نامه های مختلف، توانسته اند، با ارائه پوشش های مختلف، در انواع رشته ها، برای مدیریت ریسک، در طول حیات، جهت جلوگیری از بروز حوادث و پرداخت خسارات، کمک زیادی به اقشار مختلف جامعه کنند.
بیمه نامه های مختلف، به دنبال فراهم نمودن زندگی آسوده برای بیمه گذاران و همچنین، کاهش استرس افراد، در زمان مواجه شدن با حوادثی که عموما، قابل پیش بینی نمی باشند، توسط شرکت های بیمه گر، عرضه شده اند. کاربرد بیمه در طول حیات انسان ها، در شرایط مختلف، بسیار گوناگون است و در ادامه نیز، در رابطه با کاربرد بیمه در زندگی افراد، توضیحات لازم آورده شده است.
بیمه نامه ها، می توانند در طول حیات، برای بیمه گذاران، آرامش ذهنی، ایجاد کرده و به افراد کمک کنند، در زمان وقوع حادثه های اتفاقی، بتوانند بدون داشتن استرس، برای جبران خسارت های وارد شده، اقدام نمایند.
افراد، از برخی بیمه نامه ها نیز، جهت پس انداز و سرمایه گذاری امن و همچنین، تهیه پشتوانه ای مالی، برای آینده خود، می توانند استفاده کنند.
همچنین، در دوران حیات یک فرد، وی ممکن است برای مراقب از سلامتی خود، متحمل پرداخت هزینه های درمانی بسیاری شود از این رو، می تواند از پوشش های درمان بیمه نامه های مختلف، بهره مند شود.
یکی دیگر از کاربرد بیمه نامه ها، جبران خسارات، در زمان وقوع حوادث و رسیدن زیان های مالی بسیار، به اموال بیمه گذاران، می باشد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین